Sterke inhoud +
juiste didactiek =

Effectieve content is maatwerk

Het ene bedrijf is de andere niet. Situaties zijn anders, mensen zijn anders. Gewenste leeropbrengsten verschillen. Daarom is een effectieve leerervaring ook niet steeds hetzelfde

Wie je doelgroep ook is, ik zorg dat het helder, toepasbaar en begrijpelijk voor hen is.

In 6 stappen naar effectieve didactische content

1: Kennismaken

Effectieve content is maatwerk.

Daarom kom ik graag langs. Natuurlijk om kennis te maken. Maar ook om te snappen waar het bij jullie om gaat.

Zo kan ik beter inschatten wat er komt kijken om voor jullie waardevolle didactische content te ontwikkelen.

Tuurlijk kunnen we ook eerst online afspreken, als je dat prettig vindt.

2: Leeropbrengst bepalen

Wat zijn je wensen en waarom? Wie is de doelgroep? Wat moeten ze leren? Gaat het om kennis? Of om vaardigheden? En wat is hun werksituatie? Waar gaan de mensen hun (nieuwe) kennis toepassen? En moet het wellicht op andere leeroplossingen aansluiten?

Veel vragen ja... Hoe scherper we hebben waar het bij jullie om gaat, hoe effectiever de leerervaring die ik kan ontwerpen.

3: De inhoud induiken

Wat het onderwerp ook is, ik ben altijd benieuwd naar de inhoud. Dat vind ik het mooie aan mijn vak.

Daarom praat ik graag met inhoudsdeskundigen. En soms ook met mensen uit doelgroep zelf. Het liefst neem ik ook een kijkje in de praktijk.

Zo krijg ik de 'smaak' te pakken, en kan ik die content maken die precies past bij jouw doelgroep en het doel dat je met de e-learning of leeroplossing wilt bereiken.

4: Inhoud + didactiek

This is where the magic happens! Om straks écht iets te leren zal iemand de inhoud actief moeten verwerken in zijn brein.

Met bronmateriaal en inhoudsdeskundigen zorg ik een sterke inhoud. En ik zorg voor de juiste didactiek.

E-learning is immers meer dan door een 'online powerpoint-presentatie' klikken, of een filmpje bekijken!

5: Ontwikkelen

Tijdens het ontwikkelproces heb je altijd inzicht hoe de inhoud ervoor staat.

Is de concept-inhoud akkoord? Dan ga ik de module ontwikkelen, of 'bouwen'. Bijvoorbeeld in oZone. Of in een andere auteursomgeving die in jullie bedrijf gebruikelijk is.

Natuurlijk kun je ook nu weer feedback geven. Zo zetten we samen de puntjes op de i voor het beste resultaat.

6: Leren

En dan is het moment daar: de module kan 'live'! Taart, confetti 🎉

Geintje, maar toch: de lancering van een leertraject kan een mijlpaal zijn waaraan je aandacht wil schenken. Hoe verleid je jouw doelgroep om de module te volgen?

Met communicatieadvies kan ik helpen om een leertraject bij jullie in de organisatie te lanceren.

“De ESD-module ziet er goed uit. Niet te kort of te lang, en de essentie komt goed over. In onze training merken we goed wie de module vooraf heeft gevolgd en wie niet. Ze stellen bijvoorbeeld relevantere vragen, vaak over hun eigen specifieke werksituatie. Ook doen ze meestal actiever mee in de les.”

Johnny Rupert (Bronkhorst High-Tech)
over de oZone-module ElectroStatic Discharge

Meer dan 1.000 woorden

Goed beeldmateriaal is onmisbaar. Beelden moeten niet alleen herkenbaar zijn, maar ook van goede kwaliteit. (Leren aan de hand van wazige afbeeldingen gaat niet zo lekker…)

Hebben jullie een beeldbank? Mooi! Daar staan vaak bruikbare beelden in. Als het nodig is, maak ik foto’s of gebruik ik stockfoto’s. Of ik werk samen met een illustrator die precies het juiste beeld weet te treffen. Soms is abstracter namelijk nóg duidelijker.

Video, animatie

Met video kun je goed laten zien hoe iets werkt. Of hoe iemand iets moet uitvoeren. Natuurlijk staan er talloze filmpjes op YouTube. Maar meestal nét niet passend bij wat jouw doelgroep moet leren. 

Een goed filmpje maken is een vak. Daarom werk ik samen met een ervaren bedrijf: ik ontwikkel het script en de voiceovertekst, en begeleid indien nodig de opnamen. En zij toveren het materiaal om in een duidelijk, helder video of animatie.

Het resultaat: onderwijskundige content