Hai! Ik ben
Marije Morsink

Jouw creatieve tekstschrijver en learning specialist in een.

Onderwijskundig contentontwikkelaar. Script-ontwikkelaar voor educatieve filmpjes. 

Mijn drive? Jouw lerenden laten groeien

Niets leuker dan op zoek gaan naar de ‘haakjes’ bij jouw doelgroep. Wat gaan ze leren? En wat hebben ze daaraan in praktijk? En hoe kan ik dat op een didactisch goede én aantrekkelijke manier weergeven? Met plezier duik ik in stapels content of in de hoofden van jouw inhoudsdeskundigen. Ik structureer, organiseer en bedenk passende didactische werkvormen.

Het resultaat zijn creatieve, effectieve e-learningmodules. Bijvoorbeeld als op zichzelf staand leerpad. Of als onderdeel van een boeiend blended learning traject. Zo kun je bijvoorbeeld de duur van een oorspronkelijke ’traditionele’ klassikale training  verkorten, of de trainingstijd inhoudelijk beter besteden. Zo zijn jouw lerenden sneller én beter productief. 

Ik ga voor de snap-factor in jouw onderwijskundige content. Want dat is de vonk die jouw lerenden laat groeien. 

Communicatiekundige met liefde
voor taal en leren

Zaken helder willen overbrengen loopt als een rode draad door mijn carrière. Ik haalde mijn propedeuse toegepaste onderwijskunde en stapte daarna over naar toegepaste communicatiewetenschap. Geen gekke combinatie: hoe mensen leren raakt namelijk ontzettend aan hoe je met een boodschap mensen in beweging brengt

Daarna werkte ik jaren bij GGD’en als communicatie- en beleidsadviseur. En als (crisis)coördinator opleiden-trainen-oefenen. 

Of het nu ging om het oplossen van een crisis, het maken van een draaiboek, of de ontwikkeling van een training: ik heb geleerd om snel te schakelen en zaken terug te brengen tot hun kern. En dat komt mooi van pas als ik effectieve educatieve content ontwikkel.

Marije in een notendop

Veelgestelde vragen

Alles begint bij verwoorden. Ook bij leren op en rond het werk. Verder hou ik van solide oplossingen. Geen poespas als dat niet nodig is. Dat zul je dan ook in mijn content en teksten niet zien. Daarom koos ik een ‘steady’ naam, ‘WoordWerken’. 

Zeker! Vaak is het zelfs een voordeel. Ik heb geen last van ‘the curse of knowledge’: ik kan me goed inleven in hoe het is om iets (nog) niet te weten. Daarnaast ben ik gezegend met een prettige dosis nieuwsgierigheid. Zo kan ik makkelijk doorvragen bij experts en inhoudsdeskundigen. Op die manier breng ik structuur en volgorde aan, en leert iemand precies wat hij moet leren. Niet te veel en niet te weinig.

Ik heb didactische en communicatieve expertise. Maar ik heb natuurlijk wél inhoudelijke input nodig. Bijvoorbeeld uit interviews met inhoudsdeskundigen en/of bronmateriaal zoals lesmateriaal uit trainingen. Als opdrachtgever ben en blijf jij verantwoordelijk voor de inhoudelijke input en de check op juistheid.

Om een voorbeeld te geven: ik heb geen technische achtergrond. Op mijn VWO-eindexamen natuurkunde skipte ik alle vragen die over inductie gingen. Hoe meneer Bosman zijn best ook had gedaan, zijn uitleg gleed als boter op een tefal-laagje van me af.
Toch heb ik voor oZone prachtige begrijpelijke modules over inductiemotoren ontwikkeld. Dat komt o.a. door de goede samenwerking met de inhoudsdeskundige. (En ja, snappen doe ik het nu ook veel beter. Meneer Bosman zou trots op me zijn.)

Behalve dat het afhangt van de omvang van jullie wens, heb je dat als klant ook zelf in de hand, is mijn ervaring. Ik plan natuurlijk tijd in om met de ontwikkeling van jullie content aan de slag te gaan. Als het eenmaal gaat ‘borrelen’ in mijn brein, gaat het uitdenken en schrijven vrij rap. 

Kunnen we snel schakelen en staan inhoudsdeskundigen en/of bronmateriaal paraat? En hebben jullie ook nog een uitgebreide beeldbank waardoor het niet nodig is om extra media te (laten) maken? Dan is het zo gepiept.

Je overweegt om iemand in te huren om onderwijskundige content te ontwikkelen. Dus kwam je op mijn site om te kijken…

  • wat ik voor je kan betekenen. (Onderwijskundige content ontwikkelen, dus ✅  )
  • of ik daar een beetje goed in ben. (Zeker. Ontdek het zelf op oZone. Of lees anders de reacties van mensen met wie ik heb samengewerkt.)
  • én je bent benieuwd wat zoiets gaat kosten. 

Snap ik. Mijn opdrachtgevers beseffen dat inhoudelijke en didactisch sterke content een basisvoorwaarde is voor een effectieve leerervaring. En ja, dat kost inderdaad wat. Maar het levert je ook wat op.

Ben je hier gekomen omdat je de goedkoopste ontwikkelaar zoekt? Iemand die ‘even een module in elkaar klopt’? Dan moet ik je teleurstellen. Ik maak onderwijskundige content die past bij jouw (bedrijfs)doelen. Met inhoud die herkenbaar, realistisch en toepasbaar is voor jouw lerenden. Maatwerk dus. En geen ‘one size fits all’.

Daarom werk ik met een kosteninschatting op basis van een uurtarief:

  • 90 euro 
  • 85 euro als ik vaker content voor je ontwikkel.
(En ja, ik bereken natuurlijk alleen de uren die ik echt heb gemaakt. Is het minder? Dan betaal je dus minder. Blijkt het meer werk te zijn? Dan trek ik uiteraard tijdig aan de bel om te overleggen.)

Dat hangt er vanaf… Vooral van jouw wensen en doelen. Hoe groot moet de e-learning worden? Is bronmateriaal beschikbaar, en kan ik inhoudsdeskundigen laagdrempelig raadplegen? En zijn er al bruikbare bestaande media? Wil je ook kennis toetsen?

Een goede effectieve didactische content ontwikkelen is maatwerk. Hoe meer je kunt vertellen over jullie wensen, hoe beter ik kan inschatten wat het kost en hoe lang het gaat duren. Het ontwikkelen gaat sneller als ik mijn tijd goed ingepland aan jullie project kan besteden, en feedbackrondes bijvoorbeeld rap doorlopen kunnen worden. Wel zo efficiënt voor ons allebei.

En als ik niet werk?

Dan vind je mij met een lekker boek in een luie stoel. Of in het bos op m’n gravelbike. (Ja, heel hip 😉. Maar ik bel wel gewoon als ik eraan kom). Heel soms krijg ik de geest en ga ik tekenen

Ik hou van verse zelfgebakken appeltaart. Koken kan ik trouwens niet, genieten van lekker eten des te meer. En tintelfrisse vrieskou, Bergen. Sneeuw. Of bergen sneeuw. I love it.